Příběh Tatry - projekt TATRA TRUCKS
Postup projektu krizového managementu:
- Rychlé záchranné kroky s cílem udržet základní výrobu, prodej, C-F (zcela v prvotní fázi poskytli fin. i řídící zdroje přímo vlastníci)
- Vyjasnění vize a cílů nových vlastníků
- Hloubková analýza problémů a jejich kořenů, definice jejich příčin (v ráci činnosti společnosti Ascalae byl přizván tým externích konzultantů a oponentů z řad zkušených manažerů a odborníků na různé oblasti)
- Návrh a odsouhlasení nové firemní strategie
- Stanovení akčního plánu napříč společností (cca 350 dílčích projektů/úkolů pro první rok restrukturalizace)
- Nastavení priorit pro dílčí projekty
- Alokace nutných zdrojů
- Stanovení potřebné ploché organizační struktury a vyhledání odpovídajícího managementu
- Start, představení klíčovým účastníkům procesu restrukturalizace (banky, zaměstnanci, odbory, dodavatelé, dealeři a zákazníci, odborná veřejnost atd.)
Nejdůležitější segmenty restrukturalizačního projektu (příklady některých):
a) Organizace
– Plochá organizační struktura (zrušení několika úrovní řízení) à krizové řízení „nakrátko“
– Jasné kompetence všem pozicím, vyčištění náplní práce od léty nahromaděného balastu a činností neodpovídajících přijaté strategii
b) Lidé
– Výběr zkušených lidí zvenčí (poradní sbor, interim manažeři, noví zaměstnanci)
– „Jedna nová šance“ pro lidi zevnitř
– Motivace (nikoliv penězi, ale přesvědčením o smyslu projektu, seberealizace, udržení si pracovního místa… )
c) Procesy
– Zásadní přenastavení páteřního procesu průchodu zakázky firmou
– Odpovídající nastavení (a zjednodušení, zpřehlednění, zefektivnění) dalších procesů
– Nekompromisní zrušení nepotřebných procesů, postupů a směrnic (až 40%)
d) Projekty
– Zavedení projektového řízení (dříve nebylo téměř používáno a tudíž nebylo zažito)
– Projekty jak technické (zásadní výrobkové inovace, zavedení nových technologií apod.) tak organizační (řízení změn, řízení kooperací apod.)
e) Kvalita
– Nekompromisní tlak na kvalitu v celé firmě počínaje pořádkem na pracovištích
– Vyčlenění kvality z pod odpovědnosti výroby do nezávislé pozice motivované pouze na kvalitativní ukazatele (a nikoliv na ziskovost firmy)
– Zavedení systémového řízení kvality už do stádia návrhu výrobků a sjednávání zakázky obchodníky (tam byly identifikovány nejčastější zárodky budoucích zásadních problémů)
f) Ekonomika
– Přeorientace pozornosti všech lidí na „vydělávání peněz“ každou činností
– Zavedení krizového kontrolingového přístupu napříč firmou
– Dennodenní řízení C-F (radikální snížení pohledávek, zásob a rozpracované výroby à uvolnění této části rozvahy pro financování výroby)
g) Firemní kultura, zaměstnanci
– Změna léty zažité konzervativní firemní kultury (osobní příklad, styl komunikace, vnitřní spravedlnost, důraz na dotahování úkolů, získávání si neformálních lídrů na svoji stranu, práce s lokální komunitou a školami)
– V první části snížení počtu zaměstnanců; ve druhé části již postupný nábor na cíleně potřebné pozice a vzdělávání stávajících zaměstnanců
– Postupné zavádění motivačních složek, podílů na výsledcích (i přes počáteční výrazný odpor odborů)
h) Investice
– První investice do nových technologií v řádu 150 mil Kč již koncem prvního roku restrukturalizace (lakovna-KTL, obráběcí centra, měřící 3D zař., nové CAD, nové prac. diagnostiky, tryskač, logistická zařízení ...)
Nejproblematičtější oblasti průběhu restrukturalizace:
a) Unavenost lidí za 25 let změn a problémů, malá motivace, zahleděnost do historie, konzervativnost
b) Neefektivní metody práce, z částiodpovídající konci 80. let
c) Neodpovídající znalosti a dovednosti, zejména středního managementu
d) Neexistující motivační systém (pouze fixní „nárokové“ složky)
e) Zejména v první polovině negativní role odborů (zablokování zavádění motivačních složek, snaha odborů spoluřídit firmu, a to směrem k minulosti, dennodenní drobné obstrukce); ve druhé polovině se podařilo odboráře získat z velké části na svoji stranu
f) Maření energie na zbytečnosti zaběhnuté z minulosti
g) Nedůslednost, neplnění úkolů, termínů,
h) Malá ekonomická orientace
i) Břímě historie vyvolávající neopodstatněnou hrdost, která často bránila přijímání a zavádění nových myšlenek a postupů, či zkušeností z moderněji pracujících firem
j) Negativní působení bývalých struktur spojených v minulosti s firmou
Hlavní výsledky dvouletého restrukturalizačního programu:
a) HISTORICKÁ KONTINUITA VÝROBY NÁKLADNÍCH VOZIDEL TATRA BYLA ZACHRÁNĚNA
b) TATRA TRUCKS JE AKTUÁLNĚ SOLIDNĚ FUNGUJÍCÍ A UZDRAVENÁ SPOLEČNOST
c) TATRA TRUCKS OPĚT ZAČALA GENEROVAT ZISK
d) TATRA TRUCKS JE PŘIPRAVENA NA DALŠÍ ROZVOJ
Tedy cca dvouletý záchranný a restrukturalizační proces splnil svůj cíl, což samozřejmě neznamená, že firma je prosta jakýchkoliv problémů a ohrožení. Pro další úspěšný rozvoj byla předána i určitá doporučení týkající se například konzistentnosti strategie, přílišného neuspěchání dalšího růstu, nutnosti dále zkvalitňovat tým zaměstnanců, dokončit mzdově motivační systém apod.